www.pneumatiky-letni.cz

 

email: info@pneu-nejlepsi.cz

(upřednostňujeme emailovou komunikaci - odpovíme Vám do 24 hodin)


PROVOZOVATEL ESHOPU:

GoldChannel s.r.o.

Náměstí T.G.Masaryka2

261 01 Příbram

IČ: 24171263

DIČ: CZ24171263



Úvod » ZAJÍMAVOSTI » Historie výrobců pneumatik

ZAJÍMAVOSTI / Historie výrobců pneumatik

BARUM

Historie našeho národního výrobce sahá až do roku 1931. V tomto roce byly vyrobeny v tehdejších Baťových závodech první duše a pláště pro automobily. První pláště pro Baťovy závody byly vyrobeny o rok později, což vedlo k razantnímu snížení ceny těchto plášťů na trhu. Do té doby byly totiž všechny pláště dovezené ze zahraničí. Značka „BARUM“ vznikla z počátečních písmen názvů tehdejších zainteresovaných firem, které zajišťovaly společně distribuci a prodej pneumatik na našem trhu. Tedy: BAťa, RUbena, Michelin (potažmo Mitas) a značku vlastnila Baťova firma.


BRIDGESTONE

Japonská společnost Bridgestone vznikla v roce 1931, kdy její zakladatel Shojiro Ishibashi vyrobil první pneumatiku. Původně byl ale Bridgestone založen jako nadnárodní továrna na výrobu automobilových komponentů. Pak nastali divoká váležná léta a výroba pneumatik nezůstala nedotčena. Při leteckých náletech na Tokio  byla továrna Bridgestonu prakticky zničena. Ale jako zázrakem stěžejní továrny ve městech Kuruma a Yokohama zničení unikla, takže výroba mohla po válce opět pokračovat. Továrna začala dodávat pneumatiky na motocykly na všechny významené japonské značky Yamaha, Suzuki, Honda. Pak už japonský výrobce začal expandovat do celého světa. Japonci jsou známí svými inovativními technologiemi a není tomu ani jinak v případě Bridgestonu. V druhé polovině 20. století se otevřeli nové továrny v Tokiu, Kyobashi, ale společnost začala expandovat i do Thajska a Singapuru. Bridgestone je vlastník asi největšího počtu kaučukových plantáží na světě.


CONTINENTAL

Historie německé gumárenské společnosti se začala psát v roce 1871. Z prvu továrna vyráběla tlumiče pro podkovy koní a celopryžové obruče pro povozy. Proto je také v logu společnosti od roku 1882 vyobrazen kůň a o 10 let později začal Continental vyrábět pneumatiky pro jízdní kola. Continental úspěšně vyvinul pneumatiky s ocelovým kordem pro nákladní automobily. Do té doby všechny pneumatiky byly pouze čistě pryžové a v roce 1924 tuto technologii ještě více Continental zdokonalil a nazval ji Conti-Cord. Pneumatika s touto technologií tehdy byla opravdu převratná, protože pneumatika disponovala mnohem lepšími vlastnostmi, jízdním komfortem a hlavně odolností. Od té doby Continental začal raketově růst a na německém trhu měl podíl vyšší než 90%. V roce 1943 si Continental patentoval první bezdušovou pneumatiku, jako první gumárenská společnost ve světě a o 13 let později uvedl na trh první zimní pneumatiku pro nákladní automobily. Continental se stal opravdu nadnárodní společností a do jeho skupiny patří společnosti Uniroyal, rakouský Semperit, společnost General Tire, vyrábějící SUV pneumatiky a od roku 1992 český Barum a od roku 2007 také slovenská společnost Matador. Nutno podotknout, že veškeré společnosti pod Continentalem se mají velmi dobře a jejich výrobky mají v Evropě, ale i jinde ve světě obrovský úspěch.


DUNLOP

Historie značky Dunlop začala roku 1888 v irském Belfastu, kde veterinář John Boyd Dunlop, pozoroval svého malého tříletého syna, jak jezdí na své tříkolce s kovovými obručemi a přišlo mu, že jízda pro něj musí být příliš tvrdá a nepohodlná. Vzal tak kolečka tříkolky a obalil je pryžovými plátky, které slepil dohromady a nafoukl je pumpičkou. John Boyd Dunlop ani netušil, že byl první na světě kdo položil základ nafukovací pneumatice, kterou prakticky v této podobě používáme dodnes. Za necelých pár měsíců Dunlopův vynález použil neznámý cyklistický závodník při závodech bicyklů a díky této inovaci tehdy porazil své o dost silnější soupeře na celé čáře. Dunlop si tak nechal svůj vynález patentovat a tím se spustila lavina výroby. Už v roce 1890 otevřel Dunlop svoji první vlastní továrnu v Dublinu a V roce 1893 už otevíral továrnu i německém Hanau. O dva roky později se pneumatiky Dunlop prodávali takřka po celém světě včetně Kanady a vyráběly se i v Austrálii a USA.


FIRESTONE

Firestone Tire And Rubber Company je americká gumárenská společnost, založená v americkém státě Ohio. Jejím zakladatelem byl Harvey Samuel Firestone. V první fázi dodávala společnost Firestone pneumatiky pro manipulační vozíky a nákladní povozy. Pan Firestone ale viděl ohromný potenciál v tehdy masově nastupujícím automobilovém průmyslu a tak zahájil výrobu i automobilových pneumatik. Na Americkém trhu to ale pochopitelně bylo o dost složitější a tak Firestone využil své známosti s Henry Fordem a v roce 1906 Fordův legendární Model T sjíždí na pneumatikách Firestone. Od té doby byly pneumatikami Firestone osazeny všechny modely Fordu z té doby. V roce 1926 Firestone otevřel své vlastní kaučukovníkové pole ve státě Liberie na západním pobřeží Afriky. Firestonu začalo období rozvoje a vývoje pneumatik, kdy se stal velkmý hráčem na americkém kontinentu v oblasti prodeje pneumatik. Válečné období se pochopitelně nevyhlo ani společnosti Firestone, která začala pro armádu vyrábět i vojenský pomocný materiál. S koncem války ale Firestonu nastalo smutnější období, které je provázelo prakticky po celou druhou polovinu 20. století. V roce 1947 Firestone figuroval spolu s koncernem General Motors, Philip Petroleum, Mack Trukcs a Standard Oil of California v tzv. Velkém americkém tramvajovém skandálu. Ono se to prakticky táhlo už od 20. let, kdy byla velká snaha o nahradit tramvaje a vůbec kolejovou dopravu autobusy se spalovacím motorem. Tyto společnosti byly pak v roce 1948 obviněni zjednodušeně z kartelu, kterým poškodily tehdejší společnosti, které provozovaly tramvajovou síť na obou pobřežích spojených států. Kauza se táhla a bylo těžké prokázat konkrétní vinu. Nakonec koncern GM zaplatil pokutu 5000 dolarů a její finanční ředitel symbolický 1 dolar. V roce 1951 Firestone uzavřel kontrakt s vládou a podílel se na vývoji nukleární rakety v důsledky hrozeb, které vyvolávala studená válka. Firestone nadále ale primárně vyráběl pneumatiky pro automobily jak osobní, nákladní, začal vyrábět i zemědělské pneumatiky, ale čím dál více byl viděn i v motorsportu. Firestone byl například dodavatelem pneumatik od roku 1950 do roku 1974 pro závody Formule 1, byl výhradním dodavatel pneumatik pro legendární závody v Indianopolis.


GOODYEAR

Společnost Goodyear vznikla v USA v roce 1898 ve státě Ohio. Zakladatem společnosti byl Frank A. Seiberling, který koupil první dílnu na výrobu gumových předmětů a lepenky z půjčených peněz od švagra. Začátek této dnes gigantické společnosti nebyl vůbec lehký, kaučuk a bavlnu musel Seiberling dovážet přes půlku světa. Název společnosti pojmenoval po Charlesi Goodyearovi, což byl vynálezce procesu vulkanizace. Společnost Goodyear se nejprve zabývala výrobou vozíky, jízdní kola, samozřejmostí byly podložky pod podkovy, těsnící kroužky pod víčko konzerv a také vyráběla hrací žetony. Goodyear začal vyrábět pneumatiky spolu se začátkem 20. století, kdy Seiberling montuje první pneumatiku pro závodní automobil Henryho Forda. A v roce 1908 osazuje Goodyear svými pneumatiky tehdy legendární první seriově vyráběný automobil Ford Model T. To Goodyearu odstartovalo jeho strmou karieru.


KLEBER

Historie francouzské společnosti Kleber je spjata s rokem 1910 a americkou společností BF Goodrich. BF Goodrich ve rancii totiž založil svoji pobočku Société Française BF GOODRICH ve městě Colombes a v roce 1911 z továrny vyjela první pneumatika Kleber. Ještě před válkou stačí Kleber vyvinout pneumatiku s bílou bočnicí a pneumatiku do térénu, která nese název Touareg. Po válce v roce 1945 se sídlo společnosti stěhuje do pařížské ulice Avenue Kleber. Název byl změněn na Kleber-Colombes a tomu bylo přizpůsobeno i logo. V roce 1947 Kleber vyvinul svojí první zimní pneumatiku, která měla na sobě logo ledního medvěda stoupajícího k vrcholu. Tento způsob značení zimních pneumatik Kleber se používal ještě do nedávna. Pneumatiky tehdy měli velký úspěch a hodně společností jimi nechali vybavit celou flotilu svých vozů. V roce 1951 Kleber uvádí jako první výrobce na světě pneumatiku s integrovanou duší a odolností vůči defektu, kdy pneumatika po propíchnutí může pokračovat v jízdě. Tehdy to nemělo obdoby a na první předváděcí akci se přišel podívat i francouzský prezident. V roce 1962 došlo ke změně názvu na prosté KLEBER, který společnost používá dodnes.


MATADOR

Slovenský výrobce pneumatik Matador byl založen v roce 1905 a společnost se zabývala výrobou gumových předmětů, jako jsou řemeny a hadice. První pneumatiky se začali vyrábět v roce 1925 a Matador byl tak první továrnou na pneumatiky v bývalém Československu, protože Barum ve své tehdejší podobě začal vyrábět až v o 6 let později. Ve 30. letech 20. století pneumatiky Matador byly obuté na všech vozech naší slavné automobilové historie, Matadorky obouvaly takové značky jako AERO, ŠKODA nebo TATRA. Po 2. světové válce v roce 1945 došlo k zestátnění podniku a o rok později byl Matador vyhlášen národním podnikem. V roce 1946 navíc začal raketově rozvoj automobilismu a domácí výrobci nestíhali pokrýt veškerou poptávku. Došlo tak k rozhodnutí, že Matador postaví novou továrnu v Púchově. Základní kámen továrny byl postaven v roce 1947. Únorové události roku 1948 ale zasáhly také Matador, protože byla zastavená dodávka nasmlouvaného technologického zařízení z USA. Nakonec se ale díky dodáním potřebného zařízení z pohraničí a vlastní výroby podařilo spustit zkušební provoz a v roce 1950 se z výrobního závodu v Púchově vykutálela první pneumatika. V roce 1955 se Matador stal výrobce gumových dopravních pásů.  Pneumatiky se vyráběli pod názvem Gumárny Púchov. V roce 1962 se továrna stala monopolem na výrobu duší. V roce 1968 továrna vypouští první radiální nákladní pneumatiku a v roce 1971 i osobní radiální pneumatiku. V roce 1979 továrna zahájí výrobu ocelolanových dopravních pásů. Matador v roce 1987 zakladá také Výzkumný ústav gumárenský. S pádem komunistického režimu se společnost transformuje na akciovou společnost a v roce 1993 opět vyrábí pneumatiky pod názvem Matador jako před 40 lety. Matadoru se dařilo velmi dobře i v divokých 90. letech, kdy otevírá v rusku továrnu na  pneumatiky Matador-Omskšina. V roce 1998 byl spolu s Continentalem založený společný podnik Continental Matador Rubber Puchov na výrobu nákladních pneumatik. Matador proráží i na Africký trh.


MICHELIN

Asi není na světě člověka, který by neznal tuto populární značku pneumatik s usměvavým mávajícím panáčkem ve znaku. Historie gumárenského giganta Michelin začala už na počátku 19. století, v roce 1829, kdy vzniká společnost na výrobu gumových míčků pro děti a také dalších gumárenských výrobků. Společnost se ale také zabývá například výrobou pluhů na orání pole. Samotná značka Michelin vzniká roku 1889, kdy výtvarník Edouard Michelin zavírá svůj atelier a spolu se svým bratrem otevírají společnost Michelin&Co. zabývající se výrobou pneumatik na jízdní kola. A už v roce 1891 Michelin vstupuje do historie, protože vyvíjí pneumatiku, která se mnohem lépe opravuje v případě defektu, protože do té doby trvala oprava defektu u pneumatiky kolo až tři hodiny. Tuto technologii si Michelin patentoval. V roce 1895 se už pneumatiky Michelin objevují i na motorovém automobilu, kdy bratři Michelinové jeli v automobilu prvně obutém na pneumatikách huštěných vzduchem trasu Paříž-Bordeaux-Paříž. V roce 1898 se stává oficiálním maskotem společnosti usměvavý panáček vytvořený z pneumatik, který se jmenuje Bibendum. Od té doby Bibendum patří neodmyslitelně ke značce Michelin a má mimojiné nevyčíslitelnou hodnotu. V roce 1900 Michelin vydává Michelin první vydání svého "Průvodce Michelin", který se vydává v červené a zelené barvě. V tomto průvodci jsou nejvyhlášenější restaurace po světě, kterým jsou udělovány tzv. Michelinské hvězdy. Je to jedno z nejuznávanějších hodnocení, které může restaurace získat. V roce 1905 Michelin otevírá továrnu v Clermontu a uvádí na trh první pneumatiku s hroty pro zimní provoz. O rok později továrna zaměstnává přes 4000 zaměstnanců a Michelin otevírá další továrnu v Itálii a v roce 1907 se Michelin dostává i do USA a otevírá továrnu v New Jersey. V roce 1908 vyrábí Michelin pneumatiku Twin Tire. Tato pneumatika hrála obrovskou roli v dalším počínání Michelinu při výrobě nákladních pneumatik. V roce 1910 vydává Michelin svůj soubor map, což byla ve své době jedna z nejvíce detailních map silniční sítě. V roce 1913 Michelin vyrábí ocelové kolo. Do té doby byly používané prakticky jen dřevěná kola. Na počátku 1. světové války Michelin zahajuje výrobu letadel. pro francouzskou armádu. V roce 1923 vyrábí Michelin pneumatiku Comfort, což je první pneumatika, která může být nahuštěna 2,5 barovým tlakem. Do té doby byly pneumatiky huštěny mnohonásobně více s kilometrovým proběhem 15 tisíc km. V roce 1928 přebírá vedení společnosti Michelin syn Edouarda Michelina Etienne, který ovšem v roce 1932 zemřel. V roce 1930 Michelin vyrábí pneumatiku s intergrovanou duší, kterou si nechá patentovat. Vzniká tak první bezdušová pneuamtika. V roce 1931 je otevřena továrna v německém Karlsruhe a je uvedena pneumatika Super Comfort, která má kilometrový proběh až 30 tisíc km. V roce 1934 je otevřena továrna ve Španělsku a Československu. V roce 1935 získává Michelin kontrolu na společností Citroen a Pierre Michelin se stává jejím ředitelem. V roce 1937 přichází na trh pneumatika Pilot, která je konstruována pro vysoké rychlosti. Řada Pilot je použivána dodnes.


MITAS

Mitas je pražskou továrnou na výrobu pneumatik pro zemědělské, průmyslové stroje, automobily a především motocykly a přívěsy. Samotná společnost si svoji historii začala psát již ve 30. letech 20. století. V roce 1933 založila francouzská společnosti Michelin v Záběhlicích svoji továrnu a vyráběla v ní pneumatiky pro automobily, motocykly a také velopláště, vznikla tak Pneumichelin, a. s. a pracovalo v ní přes 250 dělníků. V průběhu 2. Světové války továrnu zabrali němci a vyráběli se spíš kovové předměty pro válečný materiál. Michelin jako takový už se do výroby nikdy nevrátil. V roce 1945  byl podnik zestátněn a nazván národním podnikem. Podnik prošel restruktualizací a dostal nový název MITAS. Názvem je odvozen od základající společnosti MIchelin a veriTAS, který vyráběl pryžové obruče a byl začlěnen k pražskému podniku. Mitas začal vyrábět opět automobilové a motocyklové pneumatiky. V 50. letech ser výroba rozdělila. Výroba osobních plášťů byla převedena do Zlína. Mitas se soustředil na výrobu nákladních pneumatik pro těžké automobily. Zajímavostí určitě je, že Mitas tehdy vyrobil speciální pneumatiky pro vozy Škoda VOS, což byla obrněná limuzína, která vážila okolo 3 tun. Za celou dobu provozu takto těžkého vozu praskla pouze jedna pneumatika z celkových 600 výrobených kusů. Při nehodě se nikomu nic vážného nestalo, ale i tak tato událost stála ředitele Mitasu místo, přičemž STB tehdy uvažovala o jeho uvěznění. Mitas v dalších desetiletích vyrábí velmi uznávané zemědělské pneumatiky, letadla, stavební stroje i motocykly a patřil v této oblasti mezi uznávané výrobce po celé Evropě.


YOKOHAMA

Rok 1917 je datem, kdy japonská společnost Yokohama začala psát svojí téměř 100 letou historii. Společnost se prvně začala zabývat výrobou kabelů a byla založena ve spolupráci s americkou společností BF Goodrich. Výroba pneumatik na sebe nenechala dlouho čekat a už v roce 1919 z továrny Hiranuma ve městě Yokohama, sjela první pneumatika. V roce 1921 Yokohama vyrobila první pneumatiku s ocelovými kordy. Bohužel továrna Hiranuma fungovala pouhé dva roky, když byla v roce 1923 zničena při zemětřesení. Zajímavostí je, že už tehdy Yokohama vyráběla pneumatiky s ocelovými kordy, což v Evropě rozhodně běžné ještě nebylo. Yokohama tak postavila novou továrnu, která byla 10x větší než ta původní zničená, ale ve městě Tsurumi. Yokohama začala vyrábět opravdu špičkové pneumatiky na vysoké úrovni se spoustou revolučních technologií, například dezén Y-Type, který měl drážky do tvaru Y se vyznačoval vysokou mírou komfortu, funkčnosti, ale především pevnosti. 2. Světová válka ovlivnila vztahy mezi Yokohamou a americkým BF Goodrichem. Nicméně Yokohama se záhy oklepala a začala opět velmi rychle v roce 1950 vyrábět opět automobilové pneumatiky.